Odată cu dezvoltarea asistenței oncologice specializate, echipa de specialiști din ambulator s-a concentrat pe nevoile pacienților, în special a celor cu afecțiuni oncologice, oferind servicii medicale de calitate și eficiente. Rolul oncologiei de ambulator include diagnosticarea, tratamentul și prevenirea bolilor neoplazice. Serviciile de ambulatoriu includ examenul clinic, urmărirea pacienților, screening-ul și eliberarea rețetelor. Monitorizarea pacienților continuă după tratamentele active pentru a detecta eventualele recidive și efectele secundare.
Reconstrucția postbelică a sistemului medical a dus la crearea serviciului oncologic specializat, cu o rețea extinsă de cabinete și secții în întreaga țară. În anii ’60, s-a fondat Institutul de Cercetări Științifice în Oncologie, marcând o etapă importantă în centralizarea serviciilor oncologice. Dezvoltarea ulterioară a inclus deschiderea Policlinicii Oncologice și implementarea unor tehnologii noi pentru diagnostic și tratament.
În anii 2000, reforma sistemului de sănătate a introdus asigurarea obligatorie de asistență medicală, crescând accesibilitatea și calitatea serviciilor. Serviciile oncologice de ambulatoriu s-au extins, iar sistemul de referire a asigurat o mai bună circulație a pacienților între diferite nivele de asistență medicală. Cu toate acestea, există provocări legate de deficitul de medici oncologi și diagnosticarea tardivă a unor forme de cancer. Analizele arată o creștere a numărului de cazuri noi și a mortalității specifice, subliniind importanța profilaxiei. Analiza indicilor serviciilor medicale oncologice specializate de ambulator în timp, ne arată că atât numărul bolnavilor de cancer nou depistați cât și incidența bolnavilor de cancer pentru aceeași perioadă arată creștere, ceea ce impune o mai mare atenție acordată profilaxiei. Mortalitatea specifică prin tumori prezintă și ea un trend în ascensiune. Despre aceasta ne vorbesc datele concentrate la nivel republican a vizitelor pacienților primari și secundari, monitorizarea și evaluarea complexității patologiei, a intervențiilor în abordarea eficientă a problematicii oncologice și supraviețuirea prin această maladie. (vezi fig.nr.1)
În timpul pandemiei COVID-19 (2019-2022), serviciul oncologic a operat cu maximă siguranță, găsind un echilibru între riscul de infecție și continuarea terapiei pentru pacienți. Medicația a fost transmisă la domiciliu, iar consultațiile s-au desfășurat la distanță, cu supervizarea medicilor oncologi raionali în cazuri urgente. În 2022, în contextul conflictului din Ucraina, serviciile de diagnostic și tratament au fost extinse și pentru refugiații ucraineni.
Analiza din perioada 2020-2023 arată o creștere a indicatorilor serviciilor oncologice, inclusiv introducerea consultațiilor la distanță și un număr semnificativ de vizite ale refugiaților.
Activitățile serviciului oncologic de ambulatoriu se desfășoară conform cadrului legislativ, cu accent pe prevenție, depistare precoce, acces la diagnostic și tratament de calitate, inclusiv îngrijire paliativă. Măsurile sistemice, tehnologiile moderne, infrastructura și digitalizarea contribuie la un management eficient al serviciilor oncologice, de la diagnostic până la monitorizarea dinamică.